Når klienten gråter...

Når en venn gråter, er det naturlig for de fleste av oss å trøste og holde rundt, slik at vennen føler seg roligere og gjenvinner kontrollen. Slik er det ikke i terapisituasjonen, for den krever noe mer enn bare å trøste. Gråt betyr ofte at man går dypere ned i følelsene og da er det ikke terapeutens oppgave å stanse gråten, men heller hjelpe klienten til å synke enda dypere ned; å be klienten om å være der og å sette ord på de følelsene som klienten kjenner på. Det terapeuten også ofte kan si er: hvis tårene dine kunne snakke, hva ville de si?

På denne måten utfordres klienten til å uttrykke følelsene, men i terapien bør dette alltid følges opp ved å reflektere over de følelsen som uttrykkes. Refleksjonene er målet her og kan føre erkjennelse , forandring og utvikling.

Har du /dere behov for hjelp?

Ta kontakt for time i dag

Tlf: 926 66 503

Epost: petrawestad@gmail.com

Innlegg

Du er velkommen til å ta kontakt

Petra Westad

Tlf: 926 66 503

Artellerigården Smedjegaten

1632 Gamle Fredrikstad

Epost: petrawestad@gmail.com

Fleksible åpningstider.

Takk for din henvendelse! Din beskjed er mottatt og jeg kontakter deg så snart jeg kan.
Uuups noe gikk galt. Din beskjed er ikke sendt.
Forsøk igjen!.
Petra westad kontorbygg